The plagiarism in scientific production: a reprobable academic dishonesty
DOI:
https://doi.org/10.47208/sd.v27i3.3022Keywords:
Plágio. Desempenho acadêmico. Ética acadêmica. Associações científica. Responsabilidade civil.Abstract
This paper discusses a relevant problem for modern society: the unfair behavior of students, in education and science, due to academic plagiarism. To study the extent of attention given to the problem of plagiarism, seen in this article as a moral and ethical violation of academic behavior, the ethical guidelines for research applied in the national territory were analyzed. The educational attitude to face it is complex, since the problem has different motivations. This paper proposes that the mitigation of the problem can be maximized by integrated educational processes, which invite students to dialogue about the causes and consequences of academic plagiarism. However, it concludes that there is a lack of regulation in the approach to academic plagiarism.
Downloads
References
AIRES, J. P.; PILATTI, L. A. Medidas de combate ao plágio, adotadas por instituições de ensino superior: uma análise da efetividade das ações na área de Ensino. R. Bras. Ens. Ci. Tecnol., v. 10, n. 3, p. 163-184, 2017.
BASSETE, F. P. Pesquisa: 87% dos alunos chegam à universidade sem saber o que é plágio. Veja, online, 29 out. 2018. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/pesquisa-87-dos-alunos-chegam-a-universidade-sem-saber-o-que-e-plagio/. Acesso em: 10 mar. 2020.
BERLINCK, R. G. S. O plágio acadêmico e seus castigos - uma revisão. Rev. bras. farmacognosia, v. 21, n. 3, p. 365-372, 2011.
BRASIL. Decreto-Lei 2.848, de 07 de dezembro de 1940, Código Penal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 1940, p. 2391, 31 dez. 1940.
BRASIL. Lei n. 10.406, 10 de janeiro de 2002. Institui o Código Civil. Diário Oficial da União, Brasília, 2002, n. 8, p. 1-74, 11 jan. 2002.11 jan. 2002.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União. Brasília, 2012, n. 12, s. 1, p. 59, 12 dez. 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais, Diário Oficial da União, Brasília, 2016, n. 98, s. 1, p. 44, 24 maio 2016.
DEE, T.; BRIAN, J. Rational Ignorance in Education: A Field Experiment in Student Plagiarism. Journal of Human Resources, v. 47, n. 2, p. 397-434, 2012.
DÍAZ, M. R, M; CARRIÓN, A. V. El plagio como deshonestidad
académica estudiantil. Revista pedagogia, v. 45, n. 1, p 29-58, 2011.
DOMINGUES, E. Autoria em Tempos de “produtivismo acadêmico”. Psicologia em Estudo, n. 2. v. 18, p. 195-198, 2013.
GAO, C.; WAN, M. The effect of essentialist theory of ethnicity on ethnic identity and stereotyping. Acta Psychologica Sinica, n.45, v.2, p. 231–242, 2013.
GULLIFER, J.; TYSON, G. Exploring university students’ perceptions of plagiarism: A focus group study. Studies in Higher Education, n. 35, v. 4. P. 463-481, 2010.
HECK, J. N. Ética, globalização e Internet: um novo desafio. Comunicação & Informação, v1, n. 1, p. 65-73, 2013.
Comunidade Acadêmica critica o corte milionário nas bolsas de estudo e apoio à pesquisa. Jornal Nacional, 09 de out. de 2021. Disponível em: < https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2021/10/09/comunidade-cientifica-critica-o-corte-milionario-nas-bolsas-de-estudo-e-apoio-a-pesquisa.ghtml> Acesso em 12 de nov. de 2021.
LIMA, D. F.; MALACARNE, V. Ética em pesquisa envolvendo seres humanos: reflexões a partir das experiências da UNIOESTE – ciência e educação. ETD - Educação Temática Digital, v. 11, n. 1, p. 175–205, 2009.
MCCABE, D.; BOWERS, W. Academic dishonesty among males in college: A thirty year perspective. Journal of College Student Development, , v.1, n.35, p. 5–10, 1994.
MALACARNE, V.; STRIEDER, D, M.; LIMA, D. F. Ética, ciência e formação de professores: a escola na sociedade contemporânea. Rev. Ensaio, v.13, n.3, p.51-66, 2011.
MEDEIROS, J. S. A Ética da Informação em Simetria Ontológica: Notas para uma Aproximação Metodológica. Comun. & Inf. v. 20, n. 1, p. 4-25, jan./jun. 2017.
KARLSSON, T. When is plagiarism? A cross-sectional study of students' skills and abilities regarding cheating in the form of plagiarism. Higher Education, v. 9, n. 2, p. 32-47, 2019.
KRETSCHMANN, A.; NETO, N. W. Ética na pesquisa científica: plágio involuntário e direito autoral, Revista da Ajuris, v. 41, n, 138, p. 59-78, 2014.
KROKOSCZ, M. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 745-768, 2011.
LEITE, D.; GENRO, M. E. H. Quo Vadis? Avaliação e Internacionalização da educação superior na América Latina? In. LEITE, D.; GENRO, M. E. H.; SOLANAS, F.; FIORI, V.; ORTEGA, R. A. Á. Políticas de Evaluación Universitaria en América Latina. Perspectivas Críticas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, Instituto de Investigaciones Gino Germani, p. 15, 98, 2012
MENDONÇA, R. F.; TEMER, A. C. R. P. A agenda setting: os meios de comunicação como construtores da realidade social. Comunicação & Informação, n. 18, v. 1, p. 192-207, 2015.
NERY, G.; BRAGAGLIA, A. P.; CLEMENTE, F.; BARBOSA, S. Nem tudo que parece é: entenda sobre plágio, Instituto de Arte e Comunicação Social, p. 1-10, 2010. Disponível em: http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4024337.pdf. Acesso em: 19 ago. 2019.
NEWSTEAD, S.; FRANKLYN-STOKES, A.; ARMSTEAD, P. Individual differences in student cheating. Jornal of Educational Psychology, v.88, n. 2, p. 229–241, 1996.
OLIVEIRA, L. H.; GARCIA, P.; JULIARI, C. B. Mercado de Trabalhos Acadêmicos: um Estudo Exploratório. Pensamento Plural: Revista Científica da UNIFAE, v.4, n.2, p. 33-42, 2010.
PÉRES, L. F. O. Questões sociocientíficas na prática docente: Ideologia, autonomia e formação de professores, São Paulo, Editora UNESP, 2012.
SANTOS, C. C.; VASCONCELOS, S. M. R. Uma visão conservadora sobre o plágio? reflexões a partir de um levantamento sobre a perspectiva de uma população de alunos brasileiros do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. e12421, 2020.
SGUISSARDI, V. Produtivismo acadêmico. In: Oliveira, D. A., Duarte, A., Vieira, L. (Org.). Dicionário de Trabalho, Profissão e Condição Docente, Belo Horizonte, Faculdade de Educação/UFMG, 2010.
SHKODKINA, Y.; PAKAUSKAS, D. Comparative Analysis of Plagiarism Detection Systems. Business Ethics and Leadership, v. 1, n. 3, p. 27-35, 2017.
SILVA, C. L.; SARRIERA, J. C. Promover uma sociedade justiça: compromisso ético para relações comunitárias, Psicologia & Sociedade, v. 28, n. 2, p. 380-386, 2016.
SILVA, O. S. F. Entre o plágio e a autoria: qual o papel da universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 357-414, 2008.
SOUZA, M. C. F. S.; FERREIRA, G. N. Análise do conceito de “jeitinho brasileiro” como mecanismo de proveito e suas desvantagens sociais. Revista Saberes Universitários, v. 1, n. 2, p. 47-64, 2016.
TOMA, A. V. Counterfeit, Piracy, Plagiarism - Comparison Between These Crimes that Threaten National Security. National Strategies Observer, v. 1, n.1, p, 47 59, 2015.
VOLPATO, G. Plágio e autoplágio: um desafio simples para as mentes científicas. Arquivos em Movimento, v. 13, n. 1, pp. 2-4, 2017.
YALA-GAYTAN, E. A.; QUINTANILLA-DOMINGUEZ, C. M. Attitudes and causes of cheating among college students: An exploratory research. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, n. 6, v. 13, p. 17-30, 2014.
YULIA, H. Online Learning to Prevent the Spread of Pandemic Corona Virus in Indonesia. English Teaching JournaL, v. 11, n. 1, p. 48-56, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dartel Ferrari de Lima, Lohran Anguera Lima, Tamara Cardoso André

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.